Marketing internetowy to termin obejmujący wszystkie produkty i usługi marketingowe online. Obejmuje to różne metody i platformy komunikacji z klientami, takie jak strona internetowa, poczta e-mail, media społecznościowe i reklama online.
Dowiedz się więcej o marketingu internetowym, jego roli i znaczeniu w biznesie oraz o tym, jak z niego korzystać.
Marketing internetowy - na co się dzieli?
Marketing internetowy odnosi się do strategii stosowanych do marketingu produktów i usług w Internecie oraz za pośrednictwem innych środków cyfrowych. Mogą to być różne platformy internetowe, narzędzia i systemy dostarczania treści, takie jak:
- Treść i projekt strony internetowej
- Marketing e-mailowy
- Media społecznościowe
- Blogowanie
- Wideo/podcasty
- Reklamy online
- Płatne promocje
Chociaż oczywistym celem marketingu internetowego jest sprzedaż towarów i usług, nie jest to jedyny powód, dla którego firma to robi.
Firma może prowadzić marketing online w celu przekazania komunikatu o sobie np. budowanie marki lub przeprowadzenia badań. Marketing internetowy może być również skutecznym sposobem identyfikacji rynku docelowego, odkrywania potrzeb i potrzeb segmentu marketingu, budowania długotrwałych relacji z klientami lub ustanawiania autorytetu i wiedzy fachowej w branży.
Alternatywne nazwy: e-marketing, marketing internetowy, marketing cyfrowy
Jak działa marketing internetowy?
Marketing internetowy wykorzystuje aktywność online klientów, aby połączyć ich z firmą, docierając do nich w różnych miejscach w Internecie. Rodzaje marketingu internetowego, z których korzysta firma, będą zależeć od modelu biznesowego, rodzajów produktów, docelowych klientów, budżetu i nie tylko.
Treść i projekt strony internetowej
Witryna biznesowa umożliwia klientom:
- znalezienie firmy online,
- znalezienie informacji kontaktowych swojej firmy,
- pokazanie produktów lub usług,
- zapisanie się na swoją listę e-mailową w celu wysyłania newsletterów,
- robienie zakupów online.
Witryny często korzystają z optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), aby zapewnić wysoką pozycję ich treści w wyszukiwarkach i łatwość ich znalezienia przez klientów.
Marketing e-mailowy
Możesz używać poczty e-mail do wysyłania bezpośredniej poczty drogą elektroniczną, a nie przez pocztę tradycyjną. Pozyskuj e-maile klientów poprzez zakupy lub rejestrację w witrynie, a następnie używaj wiadomości e-mail do udostępniania ważnych informacji, zachęcania do zakupów i budowania relacji.
Media społecznościowe
Większość konsumentów korzysta z pewnego rodzaju mediów społecznościowych, chociaż rodzaj, na którym się skupisz, będzie zależał od zachowania rynku docelowego. Na przykład starsi konsumenci częściej korzystają z platformy takiej jak Facebook, milenialsi często korzystają z Instagrama, a młodsi konsumenci są bardziej zainteresowani platformami wideo, takimi jak TikTok czy YouTube.
Dowiedz się, gdzie Twoi docelowi klienci spędzają czas i tam skoncentruj swoje wysiłki.
Blogowanie
Blogowanie umożliwia zwiększenie SEO witryny poprzez dodawanie artykułów i postów wokół określonych docelowych słów kluczowych. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że klienci znajdą i odwiedzą Twoją witrynę w wyniku wyszukiwania online.
Możesz także pisać na blogach, czasopismach lub stronach internetowych innych osób. Może to zwiększyć liczbę odbiorców i sprawić, że Twoja firma znajdzie się przed większą liczbą potencjalnych klientów.
Wideo i podcasty
Niektórzy twórcy, którzy tworzą filmy lub podcasty, wykorzystują to jako swoją wyłączną działalność. Innym razem firmy korzystają z tych platform, aby zdobywać wiedzę specjalistyczną, łączyć się z innymi w branży i tworzyć ścieżkę dla nowych klientów, aby znaleźć i rozwinąć zainteresowanie swoimi produktami lub usługami.
Reklamy online
Reklamy online mogą przybierać różne formy. Reklamy płatne za kliknięcie umieszczane w wyszukiwarkach są kierowane na określone wyszukiwane hasła, z których mogą korzystać potencjalni klienci. Ukierunkowane reklamy w mediach społecznościowych, mają na celu dotarcie do określonych segmentów użytkowników platformy, którzy mogą być zainteresowani produktami, usługami i promocjami Twojej firmy.
Możesz także umieszczać reklamy na pasku bocznym w witrynach innych osób lub w ich marketingu e-mailowym. Reklamy online są najskuteczniejsze, gdy są odpowiednie do tego, gdzie się pojawiają lub czego szukają docelowi odbiorcy.
Personalizacja może również zwiększyć odsetek odpowiedzi na reklamy internetowe, zwłaszcza na wczesnych etapach procesu decyzyjnego konsumentów. Jednak personalizacja jest najskuteczniejsza, gdy reklamy pojawiają się w przyległych lokalizacjach.
Płatne promocje
Możesz skorzystać z publiczności, którą ktoś inny zbudował dzięki sponsorowaniu lub płatnym promocjom. Te kampanie marketingowe pozwalają płacić komuś, kogo odbiorcy odpowiadają Twojemu rynkowi docelowemu, za omawianie, używanie, promowanie lub udostępnianie Twoich produktów i usług.
Może to zarówno zwiększyć świadomość marki, jak i zwiększyć sprzedaż, zwłaszcza jeśli połączysz kampanię z ukierunkowanym kodem promocyjnym lub ofertą specjalną.
Czy potrzebuję marketingu internetowego dla mojej firmy?
Marketing internetowy staje się coraz bardziej obowiązkowy dla wszelkiego rodzaju firm. Klienci spędzają codziennie dużo czasu w Internecie, sprawdzając pocztę e-mail, przeglądając media społecznościowe, korzystając z wyszukiwarek i odwiedzając strony internetowe. Konsumenci korzystają z różnych internetowych metod wyszukiwania, gdzie ostatecznie podejmują decyzje zakupowe.
Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności lub lokalizację, inwestowanie w marketing internetowy może pomóc w budowaniu firmy, nawiązywaniu kontaktów z klientami i dokonywaniu sprzedaży.