Wielu nowych właścicieli małych firm skupia tak dużo energii na swoich produktach i usługach, że nie dostrzegają, że sukces wynika nie tylko z tego, co oferuje firma. Jednak sukces bierze się także z umiejętności dotarcia do klientów i nakłonienia ich do zakupu. Marketing jest kluczowym elementem sukcesu małej firmy.
Przed internetem marketing, zwłaszcza dla mas, był trudny i kosztowny. Internet to zmienił. Nie oznacza to jednak, że obok marketingu internetowego nie ma miejsca na tradycyjne metody marketingowe.
Co to jest marketing?
Marketing to zasadniczo wszystko, co robisz, aby promować swoją firmę, aby zachęcić klientów do kupowania od Ciebie. Na szczęście, wraz z rozwojem Internetu, masz do wyboru dwa rodzaje marketingu, w których możesz poświęcić swój czas i pieniądze: marketing tradycyjny i marketing internetowy.
Trwa walka o to, która metoda jest najlepsza. Prawda jest taka, że obie metody mogą być przydatne i nie ma powodu, aby wybierać tylko jedną z nich. Jednak kluczem do osiągnięcia zamierzonego celu jest zrozumienie rynku docelowego.
Czym jest marketing tradycyjny?
Zasadniczo marketing tradycyjny obejmuje strategie promocyjne stosowane przed internetem lub to, co obecnie określa się jako marketing offline. Obejmuje wiele taktyk marketingowych, takich jak sprzedaż bezpośrednia, reklama telewizyjna, radiowa i pocztowa. Tradycyjne metody w dużej mierze opierały się na reklamach drukowanych, takich jak czasopisma, książeczki z kuponami, billboardy i inne drukowane materiały promocyjne, takie jak katalogi lub broszury.
Plusy tradycyjnego marketingu
Nawet w erze cyfrowej istnieją dobre powody, by stosować tradycyjne strategie marketingowe. Tradycyjne metody mogą być jedynym sposobem dotarcia do określonej grupy konsumentów. Na przykład, jeśli jesteś zainteresowany kierowaniem na emeryturę prezesów, znaczna część tej grupy demograficznej może nie korzystać z Internetu lub kanałów mediów społecznościowych.
Możesz sprzedawać bezpośrednio, co może być niezwykle skuteczną strategią tradycyjnego marketingu. Zdecydowanie ważny jest czas i miejsce, kiedy ten rodzaj sprzedaży bezpośredniej będzie najskuteczniejszym sposobem promowania produktu lub usługi. Na przykład, poprzez sprzedaż bezpośrednią, możesz robić demonstracje produktów, a co więcej, wielu klientów woli robić interesy z ludźmi, których poznali osobiście.
Tradycyjny marketing oferuje materiał papierowy, w którym klient może przeczytać ofertę lub ma dane kontaktowe do których może się odwołać w czasie wolnym. Ułatwia to przekazywanie informacji w podróży, na przykład rozdawanie wizytówek lub posiadanie czegoś na wydarzeniach, takich jak rozmowy lub targi.
Wady tradycyjnego marketingu
Chociaż tradycyjny marketing może być skuteczny, nie jest pozbawiony wad i ograniczeń. Wiele tradycyjnych metod jest drogich i nieopłacalnych: kupowanie reklam telewizyjnych, radiowych lub drukowanych może być bardzo drogie dla wielu właścicieli małych, domowych firm. Drukowanie broszur, wizytówek i materiałów pocztowych jest kosztowne, a wydatki te wzrastają, jeśli wysyłasz je pocztą bezpośrednią. Reklamy telewizyjne i drukowane również mogą być bardzo drogie. Trudno jest również śledzić wyniki przy użyciu popularnych starszych form marketingu.
Korzystanie ze ściśle tradycyjnych źródeł oznacza, że większość firm będzie potrzebować pomocy z zewnątrz. Pomoc z zewnątrz może być kosztowna, jeśli weźmie się pod uwagę koszty drukowania materiałów, zakupu mediów i tworzenia reklam radiowych lub telewizyjnych. Ponadto metoda ta wykorzystuje grafików lub scenarzystów, co zwiększa koszty.
Tradycyjny marketing jest zwykle narzucany konsumentowi, często go denerwując i odrzucając od skorzystania z naszej oferty. Wiele osób nie lubi swoich skrzynek pocztowych wypełnionych reklamami.
Co to jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to proces promowania Twojego produktu lub usługi w Internecie. Marketing internetowy nie ogranicza się do firm internetowych, takich jak bloger lub właściciel sklepu e-commerce. Nawet firmy stacjonarne mogą i powinny wykorzystywać internet do celów marketingowych.
Marketing internetowy wykorzystuje strategie, takie jak witryna internetowa, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), banery reklamowe witryny, media społecznościowe, reklamy, za które się płaci za kliknięcie i marketing e-mailowy.
Plusy marketingu internetowego
Marketing internetowy sprawił, że dotarcie do szerszego rynku stało się łatwiejsze i tańsze. Interakcja z klientem lub wyniki są znacznie bardziej mierzalne przy użyciu internetowych metod marketingowych. Możesz zobaczyć, jakie metody przynoszą potencjalnych klientów do Twojej firmy oraz prowadzą do sprzedaży, a które nie. Te dane pozwalają skoncentrować wysiłki na tym, co działa. Może być dostępny dla firm dowolnej wielkości.
Decyzje można podejmować zarówno na podstawie rzeczywistych danych, jak i wyników jakościowych. Wyniki jakościowe mają charakter opisowy i mogą dać ogólny obraz Twoich klientów. Możesz zidentyfikować dane demograficzne, aby lepiej znaleźć i dotrzeć do rynku docelowego. Dzięki temu możesz kierować reklamy na podgrupy swojego rynku w celu uzyskania bardziej skutecznych komunikatów marketingowych w celu zwiększenia odpowiedzi. Ponadto dane i wyniki są dostępne natychmiast. Daje to szybką informację zwrotną na temat tego, co działa, a co nie, dzięki czemu możesz dostosować swój marketing.
Możesz angażować się i nawiązywać kontakty ze swoim rynkiem. Media społecznościowe umożliwiają bezpośrednią komunikację z grupami, a nawet indywidualnymi konsumentami. Są bezpłatne, umożliwiają kontakt z rynkiem i zapewniają szybką informację zwrotną na temat tego, co działa i co lubi rynek. Masz możliwość budowania bezpośrednich relacji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Korzystanie z marketingu internetowego może być niedrogie. Niektóre metody marketingu online są bezpłatne. Nie ma potrzeby zatrudniania pomocy z zewnątrz. Wiele strategii marketingowych online może być łatwo wdrożonych przez jednoosobową firmę.
Wady marketingu internetowego
Internet ułatwił marketing, ale nie jest pozbawiony wyzwań. Może to oznaczać poleganie na wysokiej interaktywności klientów w Internecie. Jeśli Twój rynek nie jest online, nie jest to najskuteczniejszy sposób marketingu. Mając to na uwadze, korzystanie z Internetu nadal rośnie i ostatecznie będzie powszechne dla prawie wszystkich konsumentów.
Ten marketing może pochłaniać dużo twojego czasu. Treść musi być ciągle tworzona, edytowana, zatwierdzana i publikowana, na komentarze należy odpowiadać, a witryny i strony muszą być utrzymywane. Do tego dochodzą media społecznościowe, które mogą zajmować bardzo dużo czasu. Skuteczny marketing online wymaga spójności na wszystkich platformach marketingowych.
Jaki rodzaj marketingu jest najlepszy?
Zbyt wiele firm polega na jednej formie marketingu w przekonaniu, że jedna jest lepsza od drugiej. Chociaż jedna metoda może być skuteczna w przynoszeniu rezultatów, nie oznacza to, że integracja innych opcji nie może być także skuteczna. Na przykład reklama telewizyjna może przyciągnąć wielu potencjalnych klientów, ale ta sama reklama w YouTube może również przyciągnąć potencjalnych klientów.
Pytanie nie brzmi, jaki rodzaj marketingu jest najlepszy, ale pytanie brzmi, jaki rodzaj oferuje najlepszy sposób dotarcia do Twojego rynku i skłonienia go do zakupu? Szanse są takie, że istnieją strategie, które będą działać zarówno w marketingu tradycyjnym, jak i internetowym. Aby dowiedzieć się, która opcja jest najlepsza dla Twojej firmy, podczas tworzenia planu marketingowego powinieneś przeprowadzić badania rynkowe, aby wiedzieć, kto jest Twoim rynkiem i gdzie można go znaleźć czy zarówno w Internecie, jak i po za nim.